Försäljningsvillkor

Försäljningsvillkor

Denna Webbplats styrs, drivs och administreras av bolaget MaxTeam. Mellan MaxTeam och Säljansvarig person (definierad nedan) gäller dessa Försäljningsvillkor. Genom att köpa och sälja MaxTeams produkter, godkänner Säljansvarig person dessa försäljningsvillkor  och ett bindande avtal uppstår mellan MaxTeam och Säljansvarig person. Dessa villkor uppdaterades senast 20240104. MaxTeam förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa villkor utan föregående avisering. Vi ber er även kontrollera denna webbplats för eventuella uppdateringar.

Säljansvarig person

Avser MaxTeams avtalspart till detta avtal, d.v.s. föreningen när det gäller idrottsföreningar och idrottslag och enskild förälder/klassföreståndare när det gäller skolklasser.

Försäljning

MaxTeam erbjuder två olika kanaler för er att bedriva försäljning: Personlig försäljning och försäljning via säljarens egen webbshop. Notera att dessa två går utmärkt att kombinera med varandra.

Försäljningsgruppen

Avser medlemmarna i den skolklass, idrottsförening eller det idrottslag som ska hjälpa Säljansvarig person att sälja MaxTeams produkter. Leverans och distribution av MaxTeam s produkter sker i syfte att Säljansvarig person genom Försäljningsgruppen under en begränsad tid ska tjäna pengar till ett gemensamt mål såsom träningsläger eller klassresa på den förtjänst som görs vid vidareförsäljningen av MaxTeams produkter till slutkund. Intjänade pengar ska inte tillfalla enskilda medlemmar i Försäljningsgruppen utan ska tillkomma samtliga medlemmar inom Försäljningsgruppen. Försäljningsgruppens intäkter ska oavkortat användas till att uppfylla gruppens gemensamma mål. Återförsäljaren ska sälja MaxTeams produkter med hjälp av medlemmarna i Försäljningsgruppen. Beställningar från slutkunder sammanställs av Säljansvarig person som beställer och köper produkterna av MaxTeam motsvarande den sammanlagda beställningen från slutkunderna.

Parternas rättsliga ställning

Säljansvarig person förbinder sig att i egen regi köpa och sälja MaxTeam s produkter. Vidareförsäljningen ska ske genom uppsökande verksamhet av Säljansvarig person genom Försäljningsgruppen. Säljansvarig person får inte utbetala lön eller annan ersättning för detta arbete till medlemmar i Försäljningsgruppen eller annan. Säljansvarig person intäkter ska oavkortat och enbart användas i den ideella verksamheten och för gruppens gemensamma mål. Detta avtal ska inte medföra att MaxTeam i förhållande till Säljansvarig person anses vara arbetsgivare eller att Säljansvarig person i förhållande till MaxTeam anses vara arbetstagare. Säljansvarig person ska inte anses utgöra kommissionär eller handelsagent åt MaxTeam. Till undvikande av missförstånd avtalar parterna uttryckligen bort Lag (1991:351) om handelsagentur och Kommissionslag (2009:865).

MaxTeams åtaganden

MaxTeam förbinder sig att stödja Säljansvarig person under detta avtals giltighetstid vid frågor och ge Säljansvarig person sådan information som denne kan behöva för att distribuera produkterna till slutkund.

Säljansvarig persons åtaganden

För det fall Säljansvarig person är en förening är Säljansvarig person införstådd med att det är en förutsättning för detta avtals giltighet och för att Säljansvarig person ska få distribuera MaxTeams produkter, att Säljansvarig person tillsett att Kontaktperson utsetts och att sådan Kontaktperson uppfyller de krav som ställs på honom/henne under detta avtal. Säljansvarig person åtar sig att följa de anvisningar och instruktioner som lämnas av MaxTeam i samband med köp och försäljning av MaxTeams produkter. Säljansvarig person ska i sitt försäljningsarbete utföra sitt arbete på ett sådant sätt att produkternas och varumärkets goodwill och anseende bibehålls och helst förstärks. Säljansvarig person beställer antal startpaket med visningspaket enligt MaxTeams instruktioner i samband med att Säljansvarig person ingår detta avtal. Om Säljansvarig person använder sig av webbaserad tjänst, såsom en applikation eller annat digitalt gränssnitt, i samband med köp och försäljning av MaxTeam s produkter, åtar sig Säljansvarig person att följa de eventuella användarvillkor som gäller för sådan tjänst i tillägg till dessa Allmänna Villkor.

Säljansvarig persons ansvar

Säljansvarig person ska vara myndig, ej vara belastad med betalningsanmärkningar och acceptera att en anmärkningskontroll görs om MaxTeam finner att så erfordras. Observera att kreditkontrollen inte registreras hos UC eller annat företag och påverkar inte kontaktpersonens kreditvärdighet vid ansökan om kredit. Säljansvarig person har ansvaret för betalning och en korrekt redovisning gentemot MaxTeam. Genom att godkänna detta avtal, försäkrar Säljansvarig person att denne erhållit fullmakt från den förening som Säljansvarig person företräder att för föreningens räkning ingå detta avtal och annars agera för föreningen/Säljansvarig person i enlighet med detta avtal. Säljansvarig person ska vara ansvarig för alla kontakter med MaxTeam i frågor som omfattas av eller relaterar till detta avtal. Säljansvarig person går i solidarisk borgen såsom för egen skuld för fullgörande av förpliktelser gentemot MaxTeam enligt detta avtal. Om Säljansvarig person använder sig av webbaserad tjänst, såsom en applikation, i samband med köp och försäljning av MaxTeams produkter, åtar sig Kontaktperson att följa de eventuella användarvillkor som gäller för sådan tjänst i tillägg till dessa Allmänna Villkor. Säljansvarig person personuppgifter lagras och behandlas i enlighet med MaxTeams Integritetspolicy. Säljansvarig person kan inte överlåta sina åtaganden enligt detta avtal eller sin roll som Säljansvarig person utan MaxTeams skriftliga godkännande.

Beställning av produkter

Säljansvarig person lägger beställning av produkter till MaxTeam via webbplatsen www.maxteam.se genom att logga in på den personliga sida som tilldelats Säljansvarig person av MaxTeam. Säljansvarig person kan också lägga beställning av produkter till MaxTeam via webbaserad tjänst, såsom applikation, som införskaffas från webbplats som MaxTeam meddelar. Instruktioner för hur beställning ska utföras återfinns på webbplatsen. Beställning ska ske senast det datum och på det sätt som särskilt meddelats Säljansvarig person av MaxTeam. I annat fall kan MaxTeam inte garantera leverans inom överenskommen tid.

Leverans och frakt

MaxTeam har som målsättning att kunna leverera beställda produkter vid den leveransdag som särskilt meddelats Säljansvarig person eller annars enligt överenskommelse mellan parterna. I händelse att leverans inte kan ske vid den tid som meddelats Säljansvarig person eller om parterna annars överenskommit åtar sig MaxTeam att meddela Säljansvarig person när leverans beräknas kunna genomföras. Säljansvarig person ska via webbplatsen i samband med orderläggning meddela MaxTeam till vilken adress leverans ska ske. Säljansvarig person ansvarar för att uppgiven adress för leverans är korrekt. Merkostnader som ett resultat av brister i av Säljansvarig person lämnade uppgifter för leverans kan komma faktureras av MaxTeam. MaxTeam reserverar sig rätten att utan föregående avisering neka en beställning eller avbryta en leverans om MaxTeam bedömer att kreditvärdigheten är låg eller om Säljansvarig person erhållit betalningsanmärkning. 

Pris

Samtliga priser visas i SEK inklusive moms. Inga andra avgifter tillkommer. MaxTeam reserverar sig mot prisändringar, valutaförändringar, slutförsäljning, bild- och textfel. Vid uppenbara felaktigheter som förklaringsmisstag eller liknande, avseende det pris eller den produktinformation som anges i orderbekräftelsen, äger MaxTeam rätt att korrigera sådant pris eller sådan information varpå ny orderbekräftelse och faktura skickas ut. Kunden äger rätt att avbeställa order utan kostnad om korrigeringarna ej accepteras. Är prisfelet av mindre betydande art gäller aktuellt pris.

Produktinformation

Produktinformationen hålls så uppdaterad som möjligt. Bilder på produkter och förpackningar tjänar endast som referenser och gör inte anspråk på att exakt avbilda dess utseende eller beskaffenhet. Finner du att produktinformation inte är korrekt har du rätt att reklamera detta.  Tillverkarna ändrar över tid förpackningens utformning, material och grafik utan att det påverkar innehållet eller produktens egenskaper. Förpackningar med andra språk än svenska kan även förekomma. Detta kan innebära att förpackningarna som levereras inte alltid överensstämmer med dem på MaxTeams webbplats eller i MaxTeams försäljningsmaterial som kataloger eller andra trycksaker. Produkterna är fortfarande identiska såvida inte annat meddelas.

Lagerstatus

Samtliga på webbplatsen exponerade varor finns i lager för leverans inom angiven leveranstid. MaxTeam reserverar oss mot slutförsäljningar som inte hunnit uppdaterats på webbplatsen.

Mottagningskontroll och reklamation av Återförsäljaren

Säljansvarig person ska tillse att Försäljningsgruppen inom tio (10) kalenderdagar från mottagen leverans av produkter från MaxTeam utför kontroll av produkterna mot följesedel. Om mottagen produkt är synbart felaktig eller om avvikelse föreligger i förhållande till följesedel ska produkten/leveransen reklameras till MaxTeam omgående, dock senast tio (10) kalenderdagar från mottagen leverans från MaxTeam. Reklamerade produkter omlevereras för de fall MaxTeam efter prövning kan konstatera att produkten var felaktig.

Betalningsvillkor

I samband med att leverans sker till slutkund, betalar denne beloppet till säljaren. Detta kan ske kontant eller till säljaren eller dennes vårdnadshavares Swishkonto. MaxTeam rekommenderar att Säljansvarig person i samband med beställningen informerar slutkunden att båda dessa betalsätt accepteras. När MaxTeam överlämnat varorna till Säljansvarig person, skickar MaxTeam en faktura och emotser betalning inom 20 kalenderdagar. Uteblir full betalning inom angiven tid utgår dröjsmålsränta uppgående till Riksbankens gällande referensränta + 8 %- enheter. När Säljansvarig person erlagt full betalning till MaxTeam anses parternas mellanhavanden vara slutreglerade. 

Förtida upphörande

MaxTeam äger rätt att säga upp detta avtal till omedelbart upphörande för det fall Säljansvarig person åsidosätter sina förpliktelser enligt avtalet och rättelse inte sker inom två vardagar efter uppmaning från MaxTeam.

Ersättning

Säljansvarig person erhåller skillnaden mellan det vid varje tidpunkt gällande pris som Säljansvarig person betalar till MaxTeam och det vid varje tidpunkt gällande pris en slutkund betalar till Säljansvarig person.

Slutkundens ångerrätt och reklamationsrätt

Genom detta avtal åtar sig MaxTeam att informera Säljansvarig person om dennes eventuella skyldigheter enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Slutkunden har möjlighet att ångra ett köp inom 14 dagar räknat från det att denne mottagit sin order. Ångerfristen börjar löpa den dag denne tog emot varan eller en väsentlig del av den. Lagen medger att slutkunden har rätt att använda varan i större utsträckning än som kan anses nödvändigt för att prova varans funktion. MaxTeam som affärsidkare äger i dessa fall rätt att reducera priset motsvarande värdeminskningen på den returnerade varan. Meddela alltid MaxTeams kundtjänst innan en retur sker. Notera att ångerrätten endast omfattar privatpersoner och ej bolag, organisationer eller stiftelser. Notera dock att brutna förpackningar eller plomberingar av rakblad eller tandborsthuvuden anses förbrukade varför värdes sättes ned till noll kronor eftersom de är hygienprodukter som inte kan säljas igen.

Slutkunden behöver inte ange någon orsak till returen men MaxTeam är alltid tacksamma för dennes synpunkter vilka är värdefulla för MaxTeam. Returnera produkten tillsammans med fakturan eller en kopia av denna. Samtliga produkter skannas och identifieras innan leverans. Eftersom MaxTeam endast säljer hygienprodukter, behöver förpackningen vara obruten. Återbetalningen sker snarast möjligt eller senast inom 14 dagar efter att MaxTeam mottagit returen. Returen får ej ske som postförskott eller efterkrav och MaxTeam står ej risken om returen är bristfälligt förpackad eller förkommer på väg till MaxTeam. Slutkunden bekostar returen själv och MaxTeam rekommenderar att en spårbar leveranstjänst används. Slutkunden gör gällande sin eventuella ångerrätt genom att kontakta Säljansvarig person. Säljansvarig person åtar sig att informera slutkunden om dennes ångerrätt och hur denna ska utövas enligt lag. Slutkunden äger rätt att reklamera felaktiga produkter eller eventuellt utföra vissa byten av produkter genom att ta kontakt med MaxTeam direkt. Säljansvarig person har rätt att returnera produkter till följd av att slutkunden utnyttjat sin ångerrätt. Säljansvarig person ska utöva sådan rätt inom 21 arbetsdagar från att MaxTeam levererat de aktuella produkterna till Säljansvarig person. Returnerade produkter kommer krediteras av MaxTeam.

Allmänt om betalningar och beställningar

MaxTeam förbehåller sig rätten att inte expediera en beställning om den innehåller detaljer som MaxTeam anser oklara eller är identifierad som potentiellt osäker av MaxTeam eller våra samarbetspartners. Om så sker hoppas MaxTeam på ändå på förståelse eftersom vi är övertygade att säkra transaktioner är av lika stor vikt för dig om för MaxTeam. Alla IP-adresser loggas och misstänkta falskbeställningar kommer genomgående polisanmälas.

Ändringar av villkoren

MaxTeam förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa Villkor när som helst i tiden. Alla ändringar av dessa Villkor kommer att publiceras på webbplatsen. Ändringar gäller från det att du har accepterat Villkoren (i samband med ett nytt köp eller vid besök på webbplatsen), alternativt 30 dagar efter att MaxTeam har informerat dig om ändringarna. MaxTeam rekommenderar att du håller dig uppdaterad genom att besöka webbplatsen för att bli informerad om eventuella ändringar av Villkoren.

Ogiltighet

Om kompetent domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon bestämmelse i dessa Villkor är ogiltig eller icke-verkställbar, ska bestämmelsen i fråga och alla övriga bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning som tillämplig lag tillåter. De bestämmelser som förklarats ogiltiga eller som inte kan verkställas kommer att ersättas av relevanta juridiska vägledningar och råd.

Övrigt

Säljansvarig person får varken överlåta eller upplåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt dessa försäljningsvillkor eller det avtal som Säljansvarig person ingår med MaxTeam utan MaxTeams skriftliga medgivande.

Force Majeure

MaxTeam är befriade från ansvar gentemot kunden om fullgörande av köpet hindras eller försvåras på grund av Force Majeure. Med Force Majeure avses någon omständighet men ej begränsat till, krig, myndighetsingripande, oroligheter, smitta, inskränkningar i energitillförseln, arbetsmarknadsstörningar, arbetskonflikt, förbud, restriktioner, uteblivna tillstånd, olyckshändelser, brand, strömavbrott, ogynnsamma transporter- eller väderleksförhållanden eller uteblivna leveranser från leverantörer som ligger utanför vår kontroll.

Behörighetsregler

Dessa villkor ska styras, tolkas och upprätthållas i enlighet med svensk lagstiftning och svenska domstolar.

Överlåtelse

MaxTeam förbehåller sig rätten att till tredje part överlåta eller pantsätta betalningsfordringar inklusive avbetalningar som har uppstått i samband med leveransen av varor.

Klausulers giltighet

Om en eller flera bestämmelser i detta avtal är ogiltiga eller döms ut som verkningslösa av någon domstol eller tillsynsmyndighet, skall detta inte påverka återstående avtalsbestämmelsernas giltighet.

Tvist

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med MaxTeams kundtjänst. Om tvist ej kan lösas i samförstånd, kan du som kund vända dig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) som du hittar mer information om på www.arn.se. Vi följer Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer i händelse av tvist.

ARN
Box 174
101 23 Stockholm

Du kan även lämna klagomål via EU-kommissionens ODR-plattform för medling i tvister. ODR-plattformen erbjuder konsumenter och näringsidkare inom EU möjlighet att utanför domstol försöka lösa tvister om klagomål på varor som köpts online. Portalen är utformad som en användarvänlig och interaktiv webbplats som är kostnadsfri och tillgänglig på alla officiella EU-språk. Genom att använda ODR-plattformen kan konsumenten och näringsidkaren hitta ett organ för tvistlösning och sedan gå igenom processen för att hitta en lösning på konsumentens klagomål. ODR-plattformen hittar du här: ec.europa.eu/odr.

Om du behöver information om dina rättigheter som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets webbplats

MaxTeam

Box 4071

630 04 Eskilstuna

MaxTeam,  Box 4071, 630 04 Eskilstuna

Copyright © MaxTeam 2024

Copyright © MaxTeam 2024