Tänderna behöver som bekant borstas dagligen och skägget växer dygnet runt. Rakblad och tandborsthuvuden är med andra ord förbrukningsvaror som används löpande. Det betyder att ni dessutom kan skapa återkommande försäljning när era kunder behöver påfyllning.
Ni kanske redan har sålt eller säljer andra produkter och därmed redan har upparbetade kunder? Vad roligt i så fall och vi hoppas att försäljningen går bra! Men varför inte öka försäljningen ytterligare genom att även erbjuda våra lättsålda produkter? Eller varför inte sälja våra produkter som omväxling? Vi är övertygade att de flesta av era befintliga kunder använder och därmed kommer uppskatta våra produkter. Miljontals hushåll i landet köper och använder redan dessa produkter så varför inte köpa dem av er i stället?
Säljtips - Hur ni lyckas bäst med er försäljning?
En bra förutsättningen för att lyckas med försäljning är att kunden är välbekant med varumärket, produkten och dess egenskaper. Än bättre är det om kunden redan använder de produkter som erbjuds vilket är mycket sannolikt i detta fall. Ni behöver därför inte lägga tid på att försöka sälja in nyttan med produkten - kunden har troligen de flesta av produkterna hemma i sitt badrumsskåp eller i sin neccesär. Vårt breda sortiment gör det därför enkelt för era kunder att just hitta sina produkter.
Vilka är dina kunder?
De miljontals män, kvinnor och ungdomar som använder rakhyvlar och eltandborstar. Detta gör det väldigt enkelt att hitta kunder och flera använder dessutom båda produkterna. Tänk också på att det kan finnas flera användare av båda produktkategorierna i ett hushåll vilket ökar chanserna till merförsäljning.
Var hittar ni era kunder?
-I de flesta hem. Titta själv i ditt hems badrumsskåp till att börja med. Du kanske redan har dina första kunder hemma? Föräldrar, syskon, inneboende, släktingar?
-På era föräldrars, syskons eller släktingars arbetsplatser. Skicka gärna med en säljkatalog till arbetsplatsen. Förslagsvis kan de ligga framme i lunchrummet eller hängas upp på en anslagstavla?
-Besök dina grannar. Glöm inte tag med katalogen och berätta vilket lag, förening eller klass de stödjer om de köper dina produkter.
-Vänner och bekanta.
-Skolor. Både personal och andra elever använder dessa produkter.
-Använd sociala medier som Instagram, TikTok, YouTube, WhatsApp, FaceBook, Snapchat och X (fd.)Twitter. Ring, skicka SMS/MMS och gör utskick med e-post. Använd även lagets egen webbplats där ni informerar att ni säljer produkter med MaxTeam. Av erfarenhet vet vi att detta betydligt ökar er försäljningen på ett enkelt sätt.
Vilka är fördelarna att köpa av er?
-Ni erbjuder välkända produkter av högsta kvalitet.
-Produkterna ni erbjuder finns i flera miljoner hem och används dagligen.
-Ett heltäckande sortiment gör det lätt för kunderna att hitta sin produkt. Saknar kunden en specifik modell kan vi oftast skaffa fram den.
-Marknadsmässiga priser.
-Mindre förpackningar vilket gör de enkla att hantera och leverera.
-Ingen kontanthantering är nödvändig vilket underlättar för samtliga parter.
Återkommande försäljning:
De produkter ni säljer är förbrukningsvaror vilket ger er goda möjligheter att skapa återkommande försäljning. Kontakta gärna era kunder en gång i kvartalet och fråga om de behöver påfyllning av rakblad eller tandborsthuvuden. I så fall kan ni därmed ha fyra säljkampanjer under året vilket ger er en bra förtjänst.
Allmänna råd om försäljning
Vid personlig försäljning och övrig kontakt med era kunder är det viktigt att artigt presentera sig med namn samt informera vilken klass, förening eller lag ni säljer för. Berätta gärna vad målet med er försäljning är, till exempel en resa. Var inte påstridig utan respektera alltid om kunden tackar nej. Kunden är kanske inte i behov av produkterna vid tillfället? I så fall kan ni fråga om går bra att få återkomma vid ett senare tillfälle. Notera gärna kundens uppgifter i så fall och tacka för deras tid.
Lycka till med försäljningen!
MaxTeam, Box 4071, 630 04 Eskilstuna